Offentlig og kvalitetssikret

Internasjonale selskaper foretrekker studenter med internasjonal erfaring, ifølge Eva Fagernes, Head of supply chain i energiselskapet ENGIE E&P Norge. (Foto: GDF SUEZ E&P Norge)

Internasjonale erfaringer trengs

– Internasjonale selskaper foretrekker studenter med internasjonal erfaring. Studenter med internasjonal erfaring foretrekker internasjonale jobber.

Det sier Eva Fagernes,  Head of supply chain i energiselskapet ENGIE E&P Norge, som har hovedkontor i Paris og virksomhet over hele verden. Det norske hovedkontoret ligger utenfor Stavanger.

– Om jeg hadde vært student i dag, ville jeg uten tvil valgt et studieopphold utenlands. Du får mange nyttige erfaringer, vokser og blir tøffere som menneske, legger Fagernes til.

Hun viser også til undersøkelser viser at studenter som tar deler av eller hele utdanningen utenlands, får mer internasjonale jobber enn andre studenter.

Tør å satse

– Hva betyr det å kunne vise til Erasmus-opphold når man søker jobb?

– Når jeg ser en cv med en kandidat som har vært på Erasmus-opphold, vet jeg: Dette er en person som tør å ta en sjanse, utfordre seg selv og satse litt. Det er en klar plussfaktor. En slik kandidat har nok også erfart at alle svarene ikke nødvendigvis finnes i Norge, men at det finnes mye spennende tenkning og metoder der ute også, poengterer Fagernes.

– Bransjen er internasjonal, så det å skaffe seg internasjonale erfaringer kan umulig være annet enn en fordel. Dessuten lærer man fremmedspråk. Jeg anbefaler at man tar seg bryet med å gjøre akkurat det. Om du er i et ikke-engelskspråklig land, så ikke gjør det enkelt for deg selv ved å snakke bare engelsk, er Fagernes’ råd.

Kjenner ostene og vinene

Eva Fagernes har selv tatt to år av sine ingeniørstudier utenlands, ved INSA i Toulouse, Frankrike. Hvilken konkret nytte har hun hatt av det?

– Jeg snakker flytende fransk, en åpenbar fordel for meg som jobber i et fransk selskap. I arbeidet forholder vi oss mye til det franske hovedkontoret, og jeg er ofte i Paris. Jeg har tatt del i det franske utdanningssystemet, og kjenner det innenfra. Jeg kjenner referansene. Jeg har gått på de samme kjøpesentrene som franskmenn. Jeg kjenner ostene og vinene. Jeg vet hvordan møter organiseres. Alt dette er viktig kulturell kapital.

– Dette gjør at jeg skjønner mye om hvordan franskmenn tenker. Selv trekker jeg på skuldrene slik som franskmenn gjerne gjør, selv om jeg er norsk i ryggmargen.

Tekst: Runo Isaksen/SIU

Utdanningiverden.no er utviklet og vedlikeholdt av Senter for Internasjonalisering av utdanning (SIU) | Copyright © 2017
Ansvarlig redaktør: Kristin Solheim

Designed by Haltenbanken - Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern